maandag 2 mei 2016

CHINA - ZEIKNAT IN YONGDING EN NANJING PART 1

Hakka Tower, 土樓 Tulou Yunshuiyao (Nanjing, Fujian, China)
2 mei 2016

Vier weken zijn alweer voorbij gevlogen, vreemd gevoel dat ik hier alweer een maand zit. Heb nog niet zo'n gevoel dat ik er heel lang zit, de eerste twee weken had dat gevoel namelijk al gehad. Dat komt hoogstwaarschijnlijk door de feit dat we altijd in restaurantjes buiten de campus aten, en daar zijn nou niet echt veel restaurantjes. Ondertussen eten we eigenlijk bijna elke dag voor zowel lunch als avondeten in de kantine. Nog goedkoper dan uiteten gaan, maar niet super lekker of bijzonder. De eerste keer dat we in de kantine gingen eten, kregen we het gratis. We snapte toen eigenlijk helemaal niets ervan. Je had namelijk een kaart nodig, en toen moest je dingen aanwijzen en vervolgens moet je je kaart over een apparaat halen en betalen.

We hadden wel zo'n studentenkaart maar er stond geen geld erop, omdat niemand een Chinese bankrekening heeft. Gelukkig was er een docent die wel geld op onze kaart wilde zetten. (: De kantine bestaat uit drie verdieping, eerste is druk bezocht daarna heb je op tweede verdieping iets, geen idee wat. En op de derde verdieping heb je verschillende stalletjes, die is ook niet zo druk bezocht. Duurt namelijk langer voordat je eten hebt, maar is wel lekkerder dan verdieping 1. Onder genot van een stroopwafel ben ik dit blogpostje aan het typen, want ja ik heb honger en zin in stroopwafel. Ik had namelijk één zak mee, ze hebben hier niet echt lekkere koekjes en chocolade volgens velen. Heb nog niet echt koekjes en chocolade gekocht, want ik heb het zelf mee uit Nederland :3.


Maar ja, het is vandaag maandag en we hebben vrij, lange leven lang weekend! Zaterdag en zondag zijn we naar Yonding en Nanjing, niet Nanjing de Nanjing maar een dorpje die toevallig ook zo heet. Daar hebben we een aantal Hakka Towers (土樓 Tulou), dat zijn namelijk één van de dingen je moet hebben gezien in de provincie Fujian (福建). Jammer genoeg was het zaterdag niet zo mooi weer, onze schoenen waren voor een aantal uur lekker doorweekt. gelukkig konden we in een Tulou schuilen voor even, naja het was niet echt schuilen gewoon foto's maken. Ik had ook de Gopro aan mijn hand vast gemaakt, en toen had ik per ongeluk een jongetje gefilmd die in zo'n culturale heritage aan het pissen was... hopelijk woont hij daar gewoon, anders vind ik het heel erg goor. Terwijl het een toeristische trekpleister is, wonen er nog steeds mensen in, de Hakka-groep.


De busrit er naar toe was al een ervaring op zich, de rij-stijl van de gemiddelde Chinees is nou niet echt veilig. In volle vaart een stoet auto's in halen in een bocht, op een berg. Of een stoet auto's inhalen terwijl er aan de andere kant auto's op volle vaart aankomen. Yup, ik leef gelukkig nog. We gingen trouwens met een Chinese toer, maar dus alles was eigenlijk voor ons geregeld, we waren namelijk nog al last minute met de plan om er heen te gaan.In Chinese opzicht was het dichtbij, het was namelijk maar vier uur in de bus zitten, haha. In de avond waren we nog een bar gelopen om te schuilen, bleek dat je daar ook kon karaoken en dat deden we dus ook. Eerst gewoon Engelse liedjes, daarna met andere Chinezen Chinees meezongen. En als laatst had ik een Chinees liedje uitgekozen, die ik zelf al kenden maar de rest van de groep pas net omdat een docente het liedje had opgezet. Was dus echt een geslaagde dag, ondanks het weer. Dag daarna weer een aantal Hakka towers bezocht en toen weer terug  naar "huis".


Was echt een leuke ervaring, en zag er echt heel mooi uit! Zou leuk hebben gevonden om de bergen in te gaan om alles vanaf boven te zien. Alleen Chinezen zijn nou niet echt van hiken voor mijn gevoel. Ik ook niet, maar alles voor een mooie uitzicht :b.

Eigenlijk moest ik nog een verhaaltje typen over andere trip, maar dat doe ik maar een andere keertje. :) vond het namelijk leuker om de foto's van dit tripje te bewerken dan de andere. Ik vond het eindlandje waar we heen zijn geweest niet bepaald bijzonder. De architectuur misschien een beetje maar niet super geweldig. Ondertussen is het alweer avond bij mij en moet mijn huiswerk nog gemaakt worden. Natuurlijk ging ik op mijn vrije maandag liever winkelen dan huiswerk maken. De eerste keer dat we met de bus naar een mall gingen, erg leuke mall met allemaal Westers merken, waarvan een aantal best wel duur zijn zoals de Vero Moda. In Nederland vind ik het soms al prijzig, maar de prijzen hier zijn nog erger.. Volgens mij word het hier gezien als exclusief. Toen we weer terug gingen, stonden we een tijdje te wachten bij de bus. Opeens kwam er een ouwe man bij een Y. bedelen, maar hij drukt zijn bakje steeds net boven haar vagina. Gewoon niet normaal, daarna deed hij het bij andere vriendinnen. Bij mij lukte het niet want ik had mijn tas er voor gedaan en hem vervolgens weg geduwd. Later wilde hij het weer proberen, toen had ik maar tegen hem gezegd dat ik geen geld had.. Als nog wel een leuke dag gehad, had maar één dingetje gekocht, niet eens voor mezelf. Terwijl mijn doel schoenen kopen was, mijn schoenen vallen zowat uit elkaar namelijk.


To be continued... 

Geen opmerkingen :

Een reactie posten